Wist u al dat het slimmer is om uw ‘oude’ klanten te behouden dan om nieuwe klanten aan te trekken? Want het vinden van nieuwe klanten kost maar liefst 5 keer zoveel dan het in de watten leggen van uw vertrouwde klanten.
Waarom is het zoeken van nieuwe klanten zoveel duurder?
Nieuwe klanten komen meestal niet spontaan. U zal bekendheid aan uw bedrijf moeten geven en daar hangt een prijskaartje aan.
Adverteren, sponsoring of acquisitieactiviteiten kosten allemaal geld. Het resultaat daarvan is helaas niet gegarandeerd. U verliest altijd een gedeelte van uw marketingbudget. Niemand vooraf voorspellen welk deel niet tot resultaten leidt.
Hoe doe ik dat, mijn bestaande klanten behouden?
Klanten behouden lijkt heel vanzelfsprekend, maar is het zeker niet. Een negatieve ervaring laat uw klanten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
We zetten 3 tips op een rijtje om uw bestaande klanten in het zonnetje te zetten.
- Geef aandacht
Bouw aan een oprechte relatie met uw klant. Beschouw de klant niet als een onenightstand die maar één keertje bij u koopt. Uw eerste indruk zet de toon voor het gesprek en de relatie. Geef aandacht, los het probleem van uw klant op en laat af en toe iets van u horen.
- Maak verwachtingen waar
Uw klant is met een reden naar u toe gekomen. Hij heeft iets over uw product of dienst gehoord en heeft een bepaalde verwachting daarover. Zorg dat u aan die verwachting voldoet, vaak overtreft ervaring zelfs het product zelf! Ga voor uzelf na wat uw imago is, de reden dat klanten voor u kiezen. Is het uw serviceniveau, de prijs van uw artikelen of de kwaliteit van uw dienstverlening? Zet daarop in en maak uw klanten blij!
- Klantenservice
Verkocht u iets waarover u na een tijdje vragen of klachten of krijgt? Dat is uw kans om uzelf van de goede kant te laten zien. Luister, denk mee en geef uitstekende service. Dat blijft hangen en werkt in uw voordeel. Die verhalen worden doorverteld. Gebrekkige service of desinteresse zorgen ervoor dat u die klant, en zijn sociale kennissenkring, niet meer in uw zaak ziet.